Friday, July 10, 2009

Subiecte tabu in America

Deci, in America eu cred ca urmatoarele subiecte sunt cam tabu, adica nu e bine sa fi foarte opiniant despre ele. Nici macar cand e de bine, pentru ca se poate interpreta!
Asa, in ordinea numerelor de pe tricou astea ar fi subiectele despre care e mai bine sa stai uneori in banca ta cand le dezbati in public.
Normal, numarul unu sunt afro-americanii...daca nu ai culoarea potrivita (adica de la ciocolatiu in sus) nici sa nu te gandesti sa faci comentarii de orice fel pe aceasta tema. Are efect garantat daca vrei scandal;
al doilea subiect de care nu te legi este armata americana, aici oricum ai da-o nu o nimeresti, asa ca treci mai departe si admiri uniforma si respecti ca nenea (sau tanti) ala se ia la tranta cu teroristii si teroristele si de departe si din batatura;
pe podium eu as mai pune femeile si barbatii obezi; de astia chiar iti vine sa zici si sa te uiti, dar chiar nu e frumos sa faci una ca asta. Tii in tine si te rogi ca nevasta sau tu personal sa va mentineti in categorii normale, ca dupa aia se aplica rade ciob de oala sparta, pai nu?
De istoria americana te poti lega, dar sa o faci frumos, sa zici ca s-au facut si greseli dar e istoria noastra si ne mandrim cu ea in plan extern si uneori mai punem capu' in pamant pe plan local. Sau nu plecam capul si ne arboram demni mandrul steag al Confederatiei si ne schimbam numele in John Rednekescu si stam linistiti in colt in speranta ca va trece. Bineinteles, daca esti suficient de idiot sa zici ca atentatele din 9/11 sunt ok, atunci nu mai stiu ce sa zic! Eventual, ca nu-mi place cum gandesti...
De masinile americane ne putem lua, unii zic ca sunt ok si noi zicem ca daca ei zic, asa o fi. Si ne urcam in masina japoneza proprietate personala si o lasam cum am stabilit...
De mancarea americana iarasi ne putem lua cand stim despre ce vorbim, asa, din auzite, eu recomand sa nu ne ambalam degeaba nefiind documentati pe domeniu. Aici excludem McDonaldsu', ca asta e deja globalizare negativa...Dar recomad calduros discutiile despre restaurante, in general! Daca esti cu cineva si nu ai un subiect de conversatie (si cauti unu') atunci zici respectivului "si unde ai mai mancat recent?" si dupa patru ore de discutii o sa va dati seama ca ati vorbit destul de multe. Deci, subiectul restaurant este de tinut minte, merge oricand, cu oricine si oriunde!
Ca femeile is urate iarasi nu m-as aventura a deschide o discutie. Sunt de toate felurile si mixajele posibile, trebuie sa vezi la fata locului ca sa iti dai cu parerea.
Despre dintii americani...hm, cat de mult ii urati unii din voi pe acesti americani, sa stiti ca nu exista argument care sa ma faca sa cred ca ii au nasoi. Aici daca vorbim, ca natiune zic, chiar suntem ridicoli daca facem comparatii! Asa ceva nu exista...
Despre drumuri si infrastructura, in general, se poate discuta fara sa ranesti sentimentele nimanui. Noi mai ne bucuram cand vedem o groapa, doua, zece in marile orase americane si ne vine a plange cand ne gandim la drumurile pe care le-am lasat acasa. Si asta nu pentru ca ne-ar fi dor de ele! Da' normal, vor exista chiar destui rezidenti de pe meleaguri americane care sa gaseasca nod in papura si la drumuri, dar eu zic cum stiu ca zicea un vecin: bai, baieti, stati jos... ca sunteti ridicoli! Eu nu cred ca e ridicol nimeni daca isi da cu parerea, eu sunt ridicol ca mai citez din vecini!
Despre cultura si vechimea Americii eu zic ca se poate discuta cu argumente si contraargumente, depinde cum se pune chestiunea. Dar si aici as pune la fel problema: inainte de a se comenta, recomand o documentare la fata locului, tot pentru a nu lasa pe vecinu' sa-si dea cu parerea!
Ca America e urata si nu are manastirile din Bucovina nu vreau sa comentez. Eu nu am fost inca in Bucovina asa ca nu stiu ce sa zic... Dar se poate discuta lejer pe tema asta fara a rani sentimentele nimanui. Mai ales daca interlocutorul este un canadian atunci sunt sanse mari sa se ajunga la concluzia ca nu e cea mai frumoasa tara America! Nici macar cea mai mare! Si nici cea mai racoroasa, macar! Dar vor fi de acord ca sunt multi asiatici si aici, si acolo...
De infractionalitatea americana se poate vorbi fara nici o grija! Da, eu cred ca exista infractionalitate la greu in America si da, eu cred ca multi care nu au fost vreodata aici (acolo?) habar nu au ce e aia! Adica? Aia care te impusca si te jefuiesc pe strada se cam stiu unde sunt si daca NU TE DUCI ACOLO nu ar trebui sa ai probleme mai mari decat in Elvetia. Normal, ca se pot intampla nenorociri si in cel mai sigur loc, dar nu e o regula, este o exceptie! Cine nu ma crede sa vina sa vada la fata locului daca e asa sau nu...
Despre zgarie norii americani se poate vorbi la infinit...eu nu i-am prea vazut in afara marilor orase (si acolo sunt cam in "centru", in rest nu prea, desi aici ma pot insela)! Ma pacalisera filmele alea, mama lor...Ma gandeam ca numa' zgarie nori peste zgarie nori o sa vad inca din avion! Si nici urma de ei in sudul Virginiei! Si in 90% din America...
Banii care se castiga in America ar putea fi un subiect mai delicat de discutat, dar aici depinde... Oficial, nimeni nu stie salariul tau. Neoficial, cam stie toata compania unde lucrezi, cativa apropiati si o gramada de curiosi insistenti! Dar asta depinde de la caz la caz...
Imigrantii (in special cei "ilegali") nu sunt subiect tabu! Multi ti-ar zice raspicat, in fata, parerea lor despre ei. Asa ca, mai bine a nu se aduce in discutie daca nu vrei ca sangele tricolor sa nu se incalzeasca in artera...
Scoala si sistemul medical american nu este deloc subiect tabu! Se bucura lumea cand il aduci in discutie ca sunt destule de zis si de scoala si de spitale.Si de mama lor... Mai mult de rau cand nu faci parte din el si de foarte bine cand faci parte din sistemul respectiv. Deci, adevarul e la mijloc...Ca sa nu zic ca astea doua pot fi uneori frustrante sau propulsatoare, depinde cum vrei si poti sa o iei...
Justitia americana nici nu se aduce in discutie, se pare ca nu i-au gasit astia leac: chiar e oarba si sper sa ramana asa!
Politica americana este ca fotbalul la romani. Toata lumea stie si cunoaste... Nimic special, politica e curva oriunde, nu am inventat noi gaura la ac. Dar parca e mai eleganta la americani putin, prin partile mai esentiale... Si se discuta interesant politica asta. Se pot scrie si carti despre ea. Si chiar se scriu si se citesc...
Normal, sportul american este un subiect larg si recomandabil de discutie. Mai ales pentru aia care si-l inteleg... Eu personal, mai degraba discut politica decat de sporturile lor neaose. Cat de mult mi-ar place mie America dar nu le gust sporturile. Dar, in adancul sufletului meu, eu chiar cred ca sunt interesante. Sper...
Se mai poate discuta despre filme, emisiuni tv, presa, masini straine, bancuri cu politisti, moartea lui Michel, cum va schimba Obama lumea, pro choice, homosexuali pe toate gardurile, incalzirea globala, razboi si pace, ce tare e tipa aia, ce buna e inghetata Polar, filozofie, tendinte in moda australiana si multe altele dar ati retinut ca nu e bine sa te iei de negrii, ok?

LATER EDIT: Ca ma luai cu vorba si uitai ce este cel mai tabu in America! Asta daca vrei sa-ti fie bine... Da, este vorba de religie, chestie complexa si generatoare de muuuuulte discutii inutile si fara finalizare (finalitate?). Deci, nu, nu discutati religie in contradictoriu in America daca sunteti nesiguri de unele chestiuni! America este o tara a libertatilor religioase asa ca e mai bine sa ne tinem ortodoxismul in frau, ca este pentru toata lumea. Parerea mea...

Voi ce subiecte credeti ca sunt tabu in America? Si de ce?

12 comments:

Americanul.com said...

Nu se discuta nici despre virsta si bani, si in general de lucruri personale.

Anonymous said...

Le-ai acoperit pe aproape toate. Singura chestie care cred ca mai trebuie mentionata e "sexualitatea". Nu e recomadat sa marturisesti oricui care ti-e orientarea sexuala, dar mai ales care ti-e parerea in ceea ce priveste homosexualitatea si mariajul gay-lor.

d said...

Dupa ce am terminat de citit postul tau m-am intrebat :care sunt cele mai discutate subiecte in state ..

Anonymous said...

D, cel mai discutat subiect e "starea vremii". Acolo nu ai cum sa dai gres si nici nu ai cum sa insulti pe cineva daca zici "maine o sa ploua. Mama masii de treaba, ca eu planuiam un gratar.." =))

Lady Io said...

O gramada de subiecte tabu, observ.

to-morrow said...

Eu imi dau cu parerea fara sa fi trait acolo, deci e posibil sa gresesc: minoritatile (de orice fel) inseamna un subiect tabu in America; si religia, da. Acestea vin din dorinta de a respecta diversitatea si de a nu ofensa pe cineva.
Cred ca un subiect pe marginea caruia se poate discuta lejer este educatia copiilor. Si calatoriile sau planurile de vacanta. Aici nu poti trezi diverse susceptibilitati, nu?

ina bixade said...

Interesant! intrebarea f. des pe care o primesc cind ajung in RO este asa:ce salariu ai? ma amuza si enerveaza, deoarece in US asta nu se intreaba. este strict confiential si m-am invatat asa, de asta mi se pare deplasata intrebarea asta. Nu mai imi vine alt subiect tabu, insa la subiectele care se discuta cel mai mult, DIETA si slabirea, clar se situeaza pe primul loc. Toate femeile tin cura de slabire, merg la gym, toata lumea e disperata sa slabeasca. Nu am mai vazut asa natie obsedata de grasime, dar din pacate, pe buna dreptate, ca au si de ce...si da, virsta iar este un subiect secret, se fofileaza cind se intreaba citi ani ai, mai ales in cazul femeii.

Flavius Ţerbea said...

@all: de discutat lucruri personale se discuta lejer atata timp cat nu pui intrebari indiscrete si pastram discutia in limite decente, cred eu. Daca sarim gardul atunci nu e bine. :( Oricum, colegii si amicii nostri americani zic tot de la ei din acasa: si de fiica cu probleme de alcool si lesbianism, si cu lipsa banilor pentru modernizarea casei, si cu nesiguranta asupra relatiei lor si multe intimitati...dar asta doar ca vor ei sa se racoreasca si sa spuna...comunica chestiunile respective pentru a se defula, ma gandesc eu. Asa, ca natie, tare deschisi sunt americanii priviti superficial!
Dar eu zic ca se ghideaza dupa principiul: radem, glumim, dar nu parasim incinta...

mimi said...

In afara de vreo 2 subiecte cum ar fi sistemul medical, invatamantul si mancarea in rest nu am decat cuvinte de lauda.
Chiar daca si aici exista drumuri mai proaste, in Rom exista doar 2 autostrazi si acelea neterminate, deci nu putem face comparatie, nu?
Referitor la obezitate, exista destul de multi oameni grasi, dar pentru fiecare exista un obsedat de sport care urca pe munte cu 20 de kg in spate. Deci in medie americanii sunt fit :D
Oricum ar fi justitia lor nu poate fi mai proasta decat a noastra. La fel e si cu politica.
Sunt de acord ca religia, imigrantii, afro-americanii si performanta masinilor americane sunt de evitat. Chiar daca nu avem o parere proasta subiectele in sine sunt delicate.
Referitor la istorie, tot asa, mai bine ne abtinem.
Cel mai safe e sa le povestim de Romania. E cel mai apreciat subiect.

Flavius Ţerbea said...

@ionela: clar ca subiectul vreme te scoate din necaz de multe ori si nu prea ai cum da gres cu el!

@d: din afara s-ar putea zice ca Obama, criza economica sau incalzirea globala sunt aduse cel mai des in discutie. Mie imi pare ca tot despre mancare si vreme se discuta cel mai des.

@lady io: e, hai ca nu sunt chiar atat de multe subiectele tabu: in afara de negrii si americanisme verzi nu prea te opreste nimeni sa vorbesti. Depinde cu cine, ce si cum... :)

@to-morrow: pai si eu cam asa cred: pentru ca exista atata variatiune pe toate planurile in America asta toata lumea play safe. Nu ca nu se discuta mai pe fata sau nu despre problema rasismului (importanta problema in America, de altfel) sau fundamentalism religios...de la fanatism islamic, la fanatism crestim sau iudaic.
Oricum, daca ei ne respecta pe noi e frumos sa facem si noi la fel. Oricine or fi fiind "ei" astia... :)

@ina: trebuie sa anjungi in Romania ca sa fii intrebata de bani? Mie mi se pune intrebarea asta (online) relativ des, nu e necesar sa merg acasa in vizita! :)
Cat despre dieta si alimentatie se vorbeste mult si de face putin, din pacate. Acum, ca am ochi noi, parca tot mai mult vad oameni maaaari... :) SAu s-au stricat treburile la unii si o dau pe fast-foodarie si pun la soldulet?

Flavius Ţerbea said...

@mimi: uite ca la subiectul Romania nu m-am gandit! Sa fiu sincer, este o super idee sa le povestim despre locul nostru de bastina! Dar sa le zicem de bine, macar sa ne mentinem imaginea buna in America...

Lady Io said...

Din punctul meu de vedere, unul dintre lucrurile cele mai deranjante in Romania este exact faptul ca nu exista subiecte tabu. Salariu, detalii intime, credinta - toate sunt trambitate sau, si mai rau, intrebate in mod direct (cum zicea si Ina Bixade). Iar refuzul de a raspunde la astfel de intrebari este interpretat ca rea vointa.