Wednesday, October 1, 2008

saban bajramovic

Am ascultat prima data o melodie cantata de Saban Bajramovic (desi nu auzisem de el pana atunci...si probabil multi nu au auzit de el nici pana acum) dupa ce am vazut filmul lui Kusturica, "Black Cat, White Cat" . Si, pentru cei care au uitat, pe vremea aia nu prea eram conectati atat de usor ca acum la internet si la informatii usor de aflat fara mare bataie de cap...si m-am cam chinuit ceva pana sa aflu cine canta tema principala din film: Bubamara...In afara de asta, Saban mai are vreo 600 de melodii ( in vin in minte Giljam Dade si Maki Maki), colaborari cu multa lume, este tigan sarb, a avut o viata de roman si s-ar parea - si eu cred asta- ca este adevarata mama omida a muzicii tiganesco-balcanice.
A dezertat din armata pentru o femeie si din primii bani castigati si-a cumparat un Mercedes alb, pe care l-a pierdut in scurt timp la jocuri de noroc, i-a placut jazzul si costumele de firma, era supra-numit (pe langa multe alte nume) Nat King Cole din Nis (oras din Serbia).
Dupa ce am gasit interpretul Bubamarei am inceput sa descopar muzica balcanica, inclusiv pe Esma Redzepova, Jony Iliev si multi alti tigani necunoscuti (sarbi, in special, dar si rromanasi de-ai nostri) care te fac sa ai trairi cel putin interesante.
Bineinteles, Goran Bregovic este cel mai tare, dar el e mai altfel, muzica lui suna mai cizelat, pe cand cei de care ziceam au o oarecare salbaticie (in sens pozitiv) in ceea ce canta...
Si daca pomeneam de Goran...a carui muzica o plac tot mai mult pe masura ce imbatranesc (!)...recomand calduros sa-i fie ascultate piesele de dinainte de cariera solo, pe cand era lider al grupului cu incredibila popularitate in fosta Iugoslavie, Bijelo Dugme. Eu zic ca merita sa ascultati (dati click pe ele) macar Ruzica Si Bila si, pentru cine a vazut alt film de-a lui Kusturica, Vremea Tiganilor: Djordjovan.

Azi am aflat ca Saban Bajramovic a murit (in saracie) acum cateva luni. La inmormantarea lui au participat zeci de mii de sarbi, inclusiv presedintele Serbiei...
Dumnezeu sa-l odihneasca.

No comments: